2009-ben kezdtem dolgozni életem első szakmába vágó helyén, az első komoly munkahelyemen, az ACG Reklámügynökségnél. Emlékszem, mennyire meglepett és feldobott, amikor elmesélték a kollégáim, hogy ki milyen tanulmányokkal és tapasztalatokkal csöppent a “média csillogó világába”. Volt köztük biológus, praxisát hátra hagyó házi orvos, tanár és persze sok bölcsész, képzőművész és közgazdász. Azóta tudom, hogy ennek oka az, hogy kifejezetten szövegírást felsőoktatásban nem lehet tanulni, ráutaló szakokon van időnként felvehető kurzus a témában.
A Skvotnál ezért is indult el a copywriting képzés, amelynek előadójaként már több mint 100 embert sikerült szövegírásra tanítanom. A résztvevők három csoportra oszthatóak: akik reklámügynökségnél szeretnének elhelyezkedni, akik saját vállalkozásukat kívánják szövegírói képességekkel felturbózni és akik kiegészítenék képességeik tárházát például marketingesként, fotósként, grafikusként.
Ők már tudják, hogy írni mindenki tud, de hatékonysággal csak kevesen.
Gyakran mondom, hogy ne várjuk el a főnökünktől, hogy tudja pontosan mit csinálunk (fordítva is igaz: mi sem látjuk át tökéletesen az ő munkáját!), igenis, a mi dolgunk ismertetni a feladatainkat.
Lássunk 3+1 fontos határterületet, ami gyakran átcsúszik a marketingesekhez, és ők pontosan tudják, hogy ez nem az ő munkájuk kéne hogy legyen.
1. Facebook-esemény
Mi lehet ebből marketinges feladat? Az esemény létrehozása, a meghívók kiküldése, budget allokálása a hirdetésre.
És mi az, ami inkább szövegírói feladat? Az esemény nevének, leírásának kitalálása, amitől úgy érzi az olvasó, hogy felzabálja a FOMO-ja, ha nem goingol, de iziben!
2. Álláshirdetés
Mi lehet ebből marketinges feladat? A hirdetés élesítése a különböző oldalakon, a beérkező pályázatok regisztrációja.
És mi az, ami inkább szövegírói feladat? A jó szakembereket naponta akár több száz állásajánlattal is bombázhatják. Ahhoz, hogy kitűnjünk a tömegből és versenyelőnyhöz juttassuk a cégünket, nem árt egy ütősen megfogalmazott a hirdetés.
3. Üzlethelyi megjelenés – A klasszikus “jaj, írjuk ki gyorsan, hogy csak a fenti mosdót lehet használni”
Mi lehet ebből marketinges feladat? Az ízléses tálalás: igényes nyomtatás, arculati elemek ellenőrzése.
És mi az, ami inkább szövegíró feladat? Apró, esetlen üzenetekkel egy egészen nagyszerű világmárka benyomását is tönkre lehet tenni. Ahhoz, hogy kommunikációnk állandó, konzekvensen kiváló hatást keltsen, bizony az ilyen hétköznapi megjelenésekre is figyelni kell és szövegíróként feladatunk, hogy minden felület tükrözze az átfogó márkahangnemet.
+1: Social media poszt
Mi lehet ebből marketinges feladat? Mivel mindenki tud írni és mindenki használ social mediát, sűrűn érkezik olyan elvárás, hogy “ezt is csináld meg, úgyis fent lógsz a Facebookon”. Természetesen ez nem rocket science. Ám mégis…
És mi az, ami inkább szövegírói feladat? Egy szövegíró látásmódjával például képesek lehetünk
- röviden fogalmazni egy Instagram Storyban,
- elkerülni a versenytársak szófordulatait,
- képviselni a márka szöveges stílusát és aszerint kiválasztani a megfelelő kifejezéseket,
- egyben látni a mondanivalót és szelektálni, hogy melyik információ hol jelenjen meg,
- nyelvi leleményekkel feldobni a szöveget.
Nos, az ilyen típusú munkák lehet, hogy továbbra is a marketingeseknél kötnek ki, de a jó hír, hogy felruházhatlak szövegírói képességekkel!
Ismerős? Ha te is marketinges, kommunikációs szakember vagy és rendszeresen púp a hátadon a szövegírás, akkor küldd el a főnöködnek ezt a blogposztot és…